• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Management Organisatieperspectieven volgens Wierdsma en Swieringa
Organisatieperspectieven volgens Wierdsma en Swieringa

view organisatie

André Wierdsma en Joop Swieringa maken onderscheid tussen twee organisatieperspectieven: (a) de belerende organisatie, en (b) de lerende organisatie.

"De belerende organisatie is synoniem met de klassieke bureaucratie. (...) De verregaande taakdifferentiatie reduceert de mogelijkheden voor samenwerking en dus voor leren via interactie tot vrijwel nul. Alle aandacht is gericht op het voorkomen van problemen en dus van leren. De sterke nadruk op rationeel handelen ontneemt velen de durf om te leren. Er ontstaat een grote discrepantie tussen wat men zegt (de 'praattheorie') en wat men doet (de 'doe-theorie'). Gaat er iets fout, dan ligt de schuld al snel bij een ander. Iedereen is slechts partieel verantwoordelijk voor het aanpakken van een probleem. Tussen beslissers, denkers en doeners bestaan vooral machtsrelaties. De stijl van de communicatie op alle niveaus is 'hiërarchisch' en 'ongelijkwaardig'. Mensen zien zichzelf als radertjes in een systeem en gaan zich steeds meer als een radertje gedragen. Een reïficatie. Wat ontbreekt is de klant als motor voor vernieuwing."

"Lerende organisaties zijn organisatie met een groot leervermogen. Zij zijn bekwaam en weten dat te blijven. Zij zijn in staat tot metaleren: leren te leren. Kernbegrip hierbij is 'ontwikkeling', jezelf aanpassen en tegelijkertijd jezelf blijven. Dit vereist het vermogen collectief te leren op het niveau van principes... De belangrijkste kennis die men nodig heeft om te leren leren is zelfkennis."

Belerend organisatieperspectief Lerend organisatieperspectief
Positie in piramide Toegevoegde waarde in keten van transacties
Stabiliteit Verandering
Denken boven doen Handelen en reflecteren
Waarheid Tijdelijk werkbare overeenstemmingen
Modellen van de werkelijkheid Modellen voor de werkelijkheid
Ontwerp van de organisatie Proces van organiseren
Hiërarchie Netwerk
Voegen naar het bestaande Creëren van mogelijkheden
Reduceren van variëteit Hanteren van variëteit
Voorkomen van fouten Leren van handelen
Inhoudelijke kennis Procesinzicht
Aansturen Zelfsturing
Grens als afgrenzing Grens als ruimte voor ontmoeting
Kwaliteit in elementen Kwaliteit in relaties
Gelijkheid Verschil
Regels Afspraken/spelregels

Bron: Lerend organiseren en veranderen, André Wierdsma en Joop Swieringa

Laatst aangepast op donderdag, 08 oktober 2020 20:15  

 

The product is what the product does; it is the total package of benefits the customer receives when he buys. 

E. Raymond Corey

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 103 gasten online
Artikelen

without standards improvement taiichi ohno

Banner
Banner

sprint solve big problems jake knapp

Sprint
How To Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days
Jake Knapp, John Zebratsky & Braden Kowitz

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner