• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Leercontext
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Leercontext

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Leercontext

Definitie

...


Alias: ...

instructioneel ontwerp instructional design

Leerprocessen kan in verschillende contexten gebeuren. De vijf gebruikelijkste zijn:

(1) Leren door de kunst af te kijken bij anderen: dit gebeurt door deelnemers te laten leren in de “echte” wereld. Deelnemers observeren, analyseren en horen van anderen wat werkt. Voorbeeld: informeel leren.

(2) Leren door kennis te verwerven: dit gebeurt door het leren van nieuwe theorie, bijvoorbeeld door het lezen van een boek of het luisteren naar een expert op een bepaald gebied. Voorbeelden: boek, seminar.

(3) Leren door te participeren: dit gebeurt door deelnemers samen te laten leren. Deelnemers sparren onderling en overleggen over de leerstof. Hierdoor leren ze met en van elkaar. Bijvoorbeeld bij social learning.

(4) Leren door te oefenen: dit gebeurt door deelnemers in een veilige leeromgeving te laten oefenen. Bij deze leervoorkeur is herhaling belangrijk. Deelnemers die deze manier van leren als prettig ervaren vinden het meestal niet erg om fouten te maken. Ze zien dit als een manier om te leren. Voorbeelden: Training, serious game (vooral simulaties).

(5) Leren door te ontdekken: dit gebeurt door deelnemers hun eigen weg in het leerproces te laten bepalen. Sommige deelnemers ervaren gestructureerde vormen als beperkend voor hun leerproces. Ze proberen liever zelf uit hoe ze zich bepaalde kennis, vaardigheden of houdingen eigen maken. Het aansluiten bij deze leervoorkeur gebeurt niet op het niveau van leerinterventies maar in de opzet van het gehele leertraject. Zie onderdeel ‘vaste volgorde of keuzevrijheid’.

Iedere deelnemer heeft bewust of onbewust voorkeur voor één of meerdere van deze contexten ofwel manieren van leren. Door in jouw leertraject te zorgen dat er meerdere manieren van leren plaatsvinden kun je bij deze voorkeuren aansluiten. Daarnaast zorgt variatie in de manier van leren voor een beter resultaat bij alle deelnemers, ongeacht hun persoonlijke voorkeur.

Bron: Het blended learning kookboek, Johannes Vinke & Martèn de Prez (pdf)

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 30 januari 2021 19:59  

We systematically overestimate the value of access to information and underestimate the value of access to each other.

Clay Shirky

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 395 gasten online
Artikelen

failure meet customer expectations systems process edwards deming

Banner

De wet van de stimulerende wanorde

De wet van de stimulerende wanorde
David Freedman, Eric Abrahamson

Bij Bol.com | Managementboek.nl | Amazon.nl

 

Lean boekentips

Banner