• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Meervoudige intelligentie
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Meervoudige intelligentie

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Meervoudige intelligentie

Definitie

Alias: -

instructioneel ontwerp instructional design

Meervoudige intelligenties


Howard Gardner heeft acht verschillende manieren beschreven waarop je intelligent kan zijn.

  1. verbaal/linguïstische intelligentie: intelligent met taal.
  2. logisch/mathematische intelligentie: intelligent met rekenen.
  3. visueel/ruimtelijke intelligentie: intelligent met zien.
  4. muzikaal/ritmische intelligentie: intelligent met muziek.
  5. lichamelijke/kinesthetische intelligentie: intelligent met bewegen.
  6. interpersoonlijke intelligentie: intelligent met betrekking tot mensen.
  7. intrapersoonlijke intelligentie: intelligent met betrekking tot jezelf.
  8. natuurgerichte intelligentie: intelligent met betrekking tot de natuur.

Binnen het onderwijs worden de meervoudige intelligenties ingezet om adaptief onderwijs vorm te geven en om meer te differentiëren.

Bron: https://wij-leren.nl/meervoudige-intelligenties.php

instructioneel ontwerp instructional design

Meervoudige intelligentie [Gardner]

Er wordt afgestapt van het gebruikelijke denken over intelligentie als het hebben van één begaafdheid. Hier gaat men ervan uit dat intelligentie bestaat uit meerdere begaafdheden. Intelligentie wordt gezien als het vermogen om problemen op te lossen en het vermogen om nieuwe problemen te bedenken.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen acht vormen van intelligentie:
— verbaal linguïstische intelligentie (sterk zijn in: taalgebruik, grammatica);
— logisch-mathematische intelligentie (sterk zijn in: logisch nadenken);
— visueel-ruimtelijke intelligentie (sterk zijn in: beelden ...);
— muzikaal-ritmische intelligentie (sterk zijn in: muziek, ritme ...);
— lichamelijk-kinetische intelligentie (sterk zijn in: beweging, motorische beheersing ...);
— naturalistische intelligentie (sterk zijn in: omgang met planten en dieren);
— interpersoonlijke intelligentie (sterk zijn in: begrijpen van anderen); — intrapersoonlijke intelligentie (sterk zijn in: zelfkennis).

Let op: niet iedereen is het eens over het bestaan van meervoudige intelligentie en over de soorten intelligentie.

Bron: Handwoordenboek Basisonderwijs - Karl Baert, Sofie Bamelis, Hadewych Coppens & Annemie Desoete

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 05 september 2020 20:18  

Leaders don't create followers, they create more leaders. 

Tom Peters

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 295 gasten online
Artikelen

standaard werk taiichi ohno standard operations lean

Banner
Banner

durf, leer en presenteer pauline van aken

Durf, Leer en Presenteer
zet jezelf neer
Pauline Van Aken

Bij Bol.com of Managementboek

Lean boekentips

Banner