• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 5 componenten van emotionele intelligentie volgens Harvard Business Review
5 componenten van emotionele intelligentie volgens Harvard Business Review

5 essentiële vragen businesscase peter siks

In het boek Wat maakt iemand tot een Leider? geeft de Harvard Business Review een overzicht van de componenten van emotionele intelligentie:

leider leiderschap emotionele intelligentie

De vijf componenten van emotionele intelligentie op het werk

(1) Zelfbewustzijn

Definitie

  • Het vermogen om je stemmingen, emoties en drijfveren, en het effect dat die hebben op anderen, te herkennen en te begrijpen.

Kenmerken

  • Zelfvertrouwen
  • Realistische zelfkennis
  • Zelfrelatieverend gevoel voor humor

(2) Zelfregulering

Definitie

  • Het vermogen om ontwrichtende impulsen en stemmingen te beheersen of om te buigen.
  • De neiging om oordelen op te schorten - om na te denken voor je handelt.

Kenmerken

  • Betrouwbaar en integer
  • Gewend aan ambiguïteit
  • Staat open voor veranderingen

(3) Motivatie

Definitie

  • Een passie om te werken om redenen die verder gaan dan geld of status
  • De neiging om doelstellingen op een energieke en vasthoudende manier na te streven

Kenmerken

  • Sterke behoefte om te presteren
  • Optimisme, zelfs als iets dreigt te mislukken
  • Commitment aan het bedrijf

(4) Empathie

Definitie

  • Het vermogen om de emoties van andere mensen te begrijpen
  • Het vermogen om mensen te behandelen op basis van hun emotionele reacties

Kenmerken

  • Deskundig op het gebied van ontwikkelen en vasthouden van talent
  • Houdt rekening met verschillen tussen culturen
  • Dienstverlendend naar klanten

(5) Sociale vaardigheden

Definitie

  • Het vermogen om relaties te managen en netwerken op te bouwen.
  • Het vermogen om gespreksonderwerpen te vinden en een goede verstandhouding met mensen te ontwikkelen.

Kenmerken

  • Effectief in het leiden van verandering
  • Overredingskracht
  • Goed in het opbouwen en leiden van teams

Bron: Wat maakt iemand tot een Leider? Harvard Business Review

Laatst aangepast op vrijdag, 03 januari 2020 10:41  

 

If you are not willing to risk the unusual, you will have to settle for the ordinary.

Jim Rohn

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 55 gasten online
Artikelen

masaaki imai kaizen strategy improvement

Banner
Banner

slide ology nancy duarte

Slide:ology
The Art and Science of Presentation Design
Nancy Duarte

Bij Bol.com

 

Lean boekentips

Banner