• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 5 componenten van emotionele intelligentie volgens Harvard Business Review
5 componenten van emotionele intelligentie volgens Harvard Business Review

5 essentiële vragen businesscase peter siks

In het boek Wat maakt iemand tot een Leider? geeft de Harvard Business Review een overzicht van de componenten van emotionele intelligentie:

leider leiderschap emotionele intelligentie

De vijf componenten van emotionele intelligentie op het werk

(1) Zelfbewustzijn

Definitie

  • Het vermogen om je stemmingen, emoties en drijfveren, en het effect dat die hebben op anderen, te herkennen en te begrijpen.

Kenmerken

  • Zelfvertrouwen
  • Realistische zelfkennis
  • Zelfrelatieverend gevoel voor humor

(2) Zelfregulering

Definitie

  • Het vermogen om ontwrichtende impulsen en stemmingen te beheersen of om te buigen.
  • De neiging om oordelen op te schorten - om na te denken voor je handelt.

Kenmerken

  • Betrouwbaar en integer
  • Gewend aan ambiguïteit
  • Staat open voor veranderingen

(3) Motivatie

Definitie

  • Een passie om te werken om redenen die verder gaan dan geld of status
  • De neiging om doelstellingen op een energieke en vasthoudende manier na te streven

Kenmerken

  • Sterke behoefte om te presteren
  • Optimisme, zelfs als iets dreigt te mislukken
  • Commitment aan het bedrijf

(4) Empathie

Definitie

  • Het vermogen om de emoties van andere mensen te begrijpen
  • Het vermogen om mensen te behandelen op basis van hun emotionele reacties

Kenmerken

  • Deskundig op het gebied van ontwikkelen en vasthouden van talent
  • Houdt rekening met verschillen tussen culturen
  • Dienstverlendend naar klanten

(5) Sociale vaardigheden

Definitie

  • Het vermogen om relaties te managen en netwerken op te bouwen.
  • Het vermogen om gespreksonderwerpen te vinden en een goede verstandhouding met mensen te ontwikkelen.

Kenmerken

  • Effectief in het leiden van verandering
  • Overredingskracht
  • Goed in het opbouwen en leiden van teams

Bron: Wat maakt iemand tot een Leider? Harvard Business Review

Laatst aangepast op vrijdag, 03 januari 2020 10:41  

If you're attempting to create something perfect, I have three words of advice for you: Get over it!

Nisandeh Neta

Banner
Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 158 gasten online
Artikelen

standaard standards taiichi ohno

Banner

nooit meer te druk tony crabbe

Nooit meer te druk
een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld
Tony Crabbe

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner