• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Competenties en vaardigheden volgens Cherelle Veerman (Studytube)
Competenties en vaardigheden volgens Cherelle Veerman (Studytube)

leren learn

Cherelle Veerman (Studytube) beschrijft in het artikel Wat is het verschil tussen competenties en vaardigheden? het verschil tussen competenties en vaardigheden:

cherelle veerman competenties vaardigheden kennis

Wat zijn competenties?

Competenties, wat zijn het nu eigenlijk? We kunnen competenties het beste omschrijven als een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes.

  • Kennis: de informatie en ervaring die iemand heeft. Kennis is nodig om te werken in een bepaalde functie. Zo heeft een programmeur de kennis nodig om in een bepaalde programmeertaal code te schrijven die de gewenste functies uitvoert. En moet een kok weten hoe hij hygiënisch werkt.
  • Vaardigheden: de fysieke handelingen waar iemand bekwaam in is. Denk aan een verpleegkundige die injecties kan geven. Of een assistente die weet hoe ze efficiënt afspraken plant in een bepaald systeem.
  • Attitudes: de aangeleerde houding die iemand inneemt ten opzichte van de wereld. Waar is iemand goed in? Zelfbewustheid van de eigen kwaliteiten leidt tot een beter beeld van competenties.

Als medewerkers deze kennis, vaardigheden en attitudes combineren leidt dat uiteindelijk tot succesvol gedrag.

Hoe herken je of een medewerker een competentie bezit?

Je herkent een competentie door gedragsindicatoren waar te nemen. Onder gedragsindicatoren verstaan we beschrijvingen van concreet waarneembaar gedrag dat de aanwezigheid van een competentie aantoont.

(...)

Wat zijn vaardigheden?

Vaardigheden zijn een onderdeel van competenties. Het is een onderdeel dat succesvol gedrag bepaalt. Dit is ook gelijk het grootste verschil tussen de twee. Vaardigheden zijn activiteiten waarin iemand bedreven is. Competentie is dus een veel ruimer begrip dan vaardigheid. Met vaardigheden breng je kennis in de praktijk.

Om communicatief vaardig te zijn (competentie), heeft iemand communicatieve vaardigheden nodig. Denk aan vaardigheden zoals luisteren, samenvatten en doorvragen. Als je in staat bent goed naar iemand te luisteren, ben je in staat om te begrijpen wat hij of zij echt bedoelt. En tegelijkertijd geef je de ander het gevoel dat hij gehoord wordt. Ook het in eigen woorden samenvatten en herhalen wat een ander zegt, is een vaardigheid. Daarnaast kom je met doorvragen tot de kern van het verhaal. Wat beweegt iemand? Waarom is het belangrijk? De onderliggende vaardigheden van een competentie bepalen of een competentie uiteindelijk succesvol is.


Bron: Wat is het verschil tussen competenties en vaardigheden?, Cherelle Veerman (Studytube)

 

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 29 september 2019 06:07  

People don't buy what you do, they buy why you do it.

Simon Sinek

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 154 gasten online
Artikelen

standaard vandaag slechtse manier werk uit te voeren taiichi ohno lean

Banner
Banner

queeste naar goed werk manon ruitjers lerende organisatie

Queeste naar goed werk
over krachtige professionals, in een lerende organisatie
Manon C.P. Ruijters

Bij Bol.com | Managementboek



Lean boekentips

Banner