
Wessel Peeters bespreekt in het artikel Powerful teaching: een boek vol lestips voor leerstrategieën het boek Powerful Teaching - Unleash the Science of Learning van Pooja Agarwal en Patrice Bain. De auteurs stellen dat er op basis van onderzoek is vastgesteld dat er vier effectieve leerprincipes (‘powertools’) zijn:
(1) Het testen van jezelf (Retrieval pratice)
![]()
Retrieval practice boosts learning by pulling information out of students' heads, rather than cramming information into students heads.
(2) Het spreiden van leren in de tijd (Spaced practice)
![]()
Spaced practice boosts learning by spreading lessons and retrieval opportunities out over time so learning is not crammed all at once.
(3) Het afwisselen van vraagtypes (Interleaved practice)
![]()
Interleaving boosts learning by mixing up closely related topics, encouraging discrimination between similarities and differences.
(4) Het actief ontvangen en verwerken van feedback (Feedback-gedreven metacognitie)
![]()
Feedback-driven metacognition boosts learning by providing the opportunity for students to know what they know and know what they don't know.
Bron:
- Powerful Teaching - Unleash the Science of Learning, Pooja K. Agarwal & Patrice M. Bain
- Powerful teaching: een boek vol lestips voor leerstrategieën, Wessel Peeters

















