• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Belangrijke onderwijskundige begrippen - Synchrone leeractiviteit
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Synchrone leeractiviteit

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Synchrone leeractiviteit

Definitie

Leeractiviteit waarbij docent en student(en) fysiek of online via beeld en/of audioverbinding direct met elkaar in contact staan.

Zie ook: Asynchrone leeractiviteit
Alias: ...

Definitie

...


Alias: ...

asynchroon asynchrone synchrone leeractiviteit synchroon

Bij (online) onderwijs kan in de uitvoering gekozen worden voor synchroon of asynchroon georganiseerde leeractiviteiten. Bij synchrone leeractiviteiten staan docent en studenten fysiek of online via beeld en/of audioverbinding direct met elkaar in contact. Bij asynchrone leeractiviteiten wisselen docent en studenten documenten, informatie en mediaclips uit in de online leeromgeving. Bij individuele zelfstudie kan de student zelf bepalen hoe, waar en op welk moment hij/zij studeert. Individuele zelfstudie bestaat daarom in hoofdzaak uit asynchrone leeractiviteiten. Interactie via experts kan zowel asynchroon als synchroon worden uitgevoerd. Dat geldt ook voor samenwerkend leren: studenten overleggen synchroon, werken daarnaast zelfstandig aan deeltaken en geven elkaar feedback in de vorm van asynchroon georganiseerde peerreview.

Bij het maken van een keuze tussen synchrone en asynchrone activiteiten is het handig eerst de synchrone, en pas dan de asynchrone activiteiten te bepalen. Synchrone activiteiten hebben namelijk een bijzondere functie in het leerproces; zij bieden studenten de gelegenheid vragen te stellen en jou als docent om daarop direct te reageren en eventueel extra toelichting, voorbeelden en/of oefenopdrachten te geven. Daarbij zijn synchrone activiteiten van onschatbare waarde voor de groepsdynamiek en voor de persoonlijke motivatie van de student (en docent). Het keuzediagram (online) leerpraktijken brengt de bovengenoemde variabelen op overzichtelijke wijze bij elkaar en biedt zo een leidraad om de vorm, volgorde, timing en samenhang van alle leeractiviteiten te bepalen.

Bron: Keuzediagram (online) leerpraktijken, Jos Fransen

asynchroon asynchrone synchrone leeractiviteit synchroon

Wat is synchroon leren?

Synchroon houdt in dat het leren gebeurt op het moment dat instructeur en studenten aanwezig zijn, ofwel, dat er een real-time interactie tussen hen is. Dit kan on- of offline plaatsvinden.

Synchronie betekent iets tegelijkertijd doen, en dit geldt hetzelfde voor synchroon leren. Synchroon leren verwijst naar een leermoment waarbij een groep deelnemers toegewijd is aan tegelijkertijd leren.

Hiervoor moet men op dezelfde fysieke locatie zijn, bijvoorbeeld in een klaslokaal, of in dezelfde online omgeving, zoals een webconferentie, waar ze met elkaar en de instructeur kunnen interacteren. In dit geval is er echte interactie met andere mensen.

De voordelen van synchroon leren

  • Interactie tussen deelnemers.
  • Deelnemers wisselen kennis en ervaring uit.
  • Directe feedback van de instructeur.
  • Vaste trainingsschema.

Bron: https://www.easy-lms.com/nl/kenniscentrum/lms-kenniscentrum/synchroon-versus-asynchroon-leren/item10387

Tags:
Laatst aangepast op woensdag, 03 februari 2021 20:10  

Niets is zo praktisch als een goede theorie.

Jaques Monod

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 317 gasten online
Artikelen

eli goldratt systematicaly applying question why simplicity

 

Banner

7 eigenschappen Stephen Covey

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap
Stephen R. Covey

Bij Managementboek

 

 

Lean boekentips

Banner