• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Strategie volgens Godfried Bomans
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

Schakers die plotseling iets zien, behoren gewoonlijk niet tot de topklasse.

Godfried Bomans

Laatst aangepast op zaterdag, 03 maart 2012 09:53  
Nutteloos leiderschap volgens Jack Welch
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

Your job is to touch everyone and get into their soul. Every moment you are in your office, you are useless.

Jack Welch

Laatst aangepast op zaterdag, 03 maart 2012 10:06  
Mensen veranderen (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

mensen veranderen caluwe burger jansen

Mensen veranderen
Waarom, wanneer en hoe mensen (niet) veranderen
Yvonne Burger, Léon de Caluwé, Paul Jansen

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 26 februari 2012 19:39  
Bewegelijk veranderen met Einstein
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Nothing happens until something moves.

Albert Einstein

Laatst aangepast op dinsdag, 03 januari 2012 20:52  
Onveranderbaarheid van organisaties (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

onveranderbaarheid van organisaties leike oss jaap hek

Onveranderbaarheid van organisaties
Leike van Oss, Jaap van 't Hek

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 26 februari 2012 19:33  
Wat je denkt ben jezelf volgens Epictetus
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Niet de dingen zelf, maar de opvattingen over de dingen verontrusten de mensen. Als wij op belemmeringen stoten, of verontrust, of bedroefd zijn, dienen wij nooit iemand anders aan te klagen, maar onszelf, dat wil zeggen: onze eigen meningen.

Epictetus

 

 

Laatst aangepast op donderdag, 09 februari 2012 13:35  
Hartelijk georganiseerd (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

hartelijk georganiseerd jacky goor organisatiecultuur

Hartelijk georganiseerd
Organisatiecultuur begrijpen en ontwikkelen
Jacky van de Goor

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 26 februari 2012 19:28  
EVO-model: ge(s)laagd sturen op IT-kosten
Gepubliceerd in Informatiemanagement
E-mail Afdrukken

EVO-model supply demand assortment sturing it-kosten Nolan Norton

In het artikel Effectieve sturing op IT-kosten gaan Ernest-Jan Mutsaers, Sjoerd Verhoeven en Iwert Veenstra (Nolan, Norton & Co.) in op de vraag hoe IT-kosten beheerst kunnen worden door een gelaagde sturing op efficiency, volume en assortiment.

Nolan, Nortan & Co. (NNC) ontwikkelde het zgn. EVO-model voor het op een gelaagde wijze sturen op IT-kosten. 'EVO' staat hierbij voor Efficiency of supply, Volume of demand, Optimised assortment. Het model is bedoeld als oplossing voor de problematiek van stijgende IT-kosten. Deze stijging is het gevolg van drie oorzaken:

  1. Complexiteit IT-omgevingen: gedateerde IT-omgevingen (legacy), complexe applicatielandschap door fusies, (deels) aan elkaar gekoppelde informatiesystemen met overlappende functionaliteiten, gefragmenteerde dataopslag en beperkte interoperabiliteit.

  2. Geen gemeenschappelijk begrippenkader bij business en IT: door de verschillen in begrippenkaders van business en IT ontbreekt zicht op en overeenstemming over de IT-dienstverlening, condities, bijbehorende kosten en de wijze waarop deze kosten beïnvloed kunnen worden.

  3. Kostenreductie eenzijdig belegd bij IT-organisatie: bij kostenreductie en -beheersing is een te beperkte focus op de vraagzijde, zodat met besparingen aan de aanbodzijde verbleken bij de jaarlijks toenemende vraag naar IT vanuit de business.

Het EVO-model moet zorgen voor een transparante en stuurbare IT-dienstverlening om zo de IT-kosten minimaal te beheersen en zelfs in het gunstige geval te verlagen. Binnen het model is sprake van een gelaagde sturing op IT-kosten waarbij business en IT samen optrekken, maar toch ook sprake is van duidelijk gesplitste rollen en verantwoordelijkheden 'om daadwerkelijke beïnvloeding van IT-kosten mogelijk te maken'.

Het model richt zich op 3 lagen in de sturing van de kosten:

  1. Efficiency of supply: sturing op 'kosten per eenheid'.

  2. Volume of demand: sturing op 'volume van de vraag'

  3. Optimised assortment: sturing op 'assortiment en complexiteit'.

De belangrijkste aandachtsgebieden bij het effectief sturen op IT-kosten zijn:

  1. Definiëren van heldere IT-producten en -diensten: IT stelt in overleg met de business en product- en dienstencatalogus (PDC) op, zodat de business kan bepalen welke producten, diensten en eventuele varianten in serviceniveaus zij - en in welke hoeveelheden - wil afnemen.

  2. Heldere tarifering van IT-producten en -diensten: het vaststellen en het bereiken van vereenstemming over de tarifering per product/dienst en de wijze van doorbelasting.

  3. Realiseren van transparantie in afname van IT-producten en -diensten: noodzakelijk om op basis van de gedefinieerde PDC en bijbehorende tarifering ook daadwerkelijk te kunnen doorbelasten.

  4. Realiseren van effectieve sturing op IT-kosten: sturen op kostenbeheersing voor elk van de drie onderkende niveaus.

 

evo-model effectieve sturing it-kosten assortiment complexiteit

De sturing op IT-kosten richt zich dus op de drie categorieëen van het EVO-model: (a) bij de sturing op kosten per eenheid (als primaire verantwoordelijkheid van IT-supply) gaat het erom dat lage(re) kosten per eenheid te realiseren, (b) bij het sturen op volume van de vraag gaat het erom dat de business stuurt op (beperking van) de vraag naar IT-diensten, waarvoor inzicht nodig is in de belangrijkste veroorzakers van kosten (IT-costdrivers), bij (c) gaat het om te sturen op assortiment en complexiteit(sreductie).

De verantwoordelijkheid voor het reduceren van de complexiteit van het IT-landschap moet belegd worden op corporate-niveau. Het raakt namelijk meer dan één organisatieonderdeel en vraagt vaak om het beslechten van de spanning tussen korte en langere termijn organisatiedoelen.

Bron: Effectieve sturing op IT-kosten (Nolan, Norton & Co.), juni 2009

Laatst aangepast op woensdag, 27 december 2017 07:31  
Weten wat je zegt volgens Epictetus
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

First learn the meaning of what you say, and then speak.

Epictetus

 

Laatst aangepast op donderdag, 09 februari 2012 13:33  
Faciliteren als tweede beroep (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

faciliteren als tweede beroep omgaan verandering jan lelie

Faciliteren als tweede beroep
Omgaan met verandering
Jan Lelie, Ceciel Fruijter, Titia Lelie, e.a.

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 26 februari 2012 19:24  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

 

Key to victory is deciding which battles to fight -and, above all, which battles not to fight.

Sun-Tzu

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 63 gasten online
Artikelen

Kwaliteit jim collins signature mediocrity chronic inconsistency

Banner
Banner

Getting things done, David Allen

Getting Things Done
Prettig en efficient werken zonder stress
David Allen

Bij Managementboek.nl | Bol.com

Lean boekentips

Banner