• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Wereldproblemen volgens Bertrand Russell
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

The trouble with the world is that the stupid are so confident while the intelligent are full of doubt

Bertrand Russell

 

Laatst aangepast op donderdag, 09 februari 2012 13:15  
Flexibel zonder vroege commitments
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

By avoiding early commitments, you gain flexibility in the choices you have later.

Chris Matts and Olav Maassen

 

Laatst aangepast op woensdag, 08 februari 2012 21:15  
Lean from the Trenches (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

lean from the trenches henrik kniberg 

Lean From The Trenches
Managing Large-Scale Projects With Kanban
Henrik Kniberg

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 12 februari 2012 19:35  
Organisatieontwikkeling met Theory U (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

organisatieontwikkeling theorie u esther haan eva beerends 

Organisatieontwikkeling met Theory U
Hoe komen we de bocht door? Werkvormen en cases
Esther de Haan, Eva Beerends

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Laatst aangepast op donderdag, 16 februari 2012 19:58  
Suboptimaliseren volgens Eliyahu M. Goldratt
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat

A system of local optimums is not an optimum system at all.

Eliyahu M. Goldratt

 

Laatst aangepast op woensdag, 08 februari 2012 21:12  
Kanban volgens Corey Ladas
Gepubliceerd in Citaten
E-mail Afdrukken

citaat

People with different skills have to work together to deliver product features. Don’t build features that nobody needs right now. Don’t write more specs than you can code. Don’t write more code than you can test. Don’t test more code than you can deploy. (…) Pretty simple to describe in theory. Some subtlety in practice. A kanban is a tool, and like any tool, it is meant to solve a problem. I think kanban solves this problem more efficiently than the known alternatives.

Corey Ladas

Laatst aangepast op donderdag, 16 februari 2012 13:20  
The information paradox (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

 information paradox john thorp

The Information Paradox
Realizing The Business Benefits Of Information Technology
John Thorp

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 12 februari 2012 19:29  
Lean volgens Taiichi Ohno
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

All we are doing is looking at the time line, from the moment the customer gives us an order to the point when we collect the cash. And we are reducing the time line by reducing the non-value adding wastes.

Taiichi Ohno

 

Laatst aangepast op woensdag, 08 februari 2012 21:11  
Ontwikkel een businesscase in 14 stappen
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

14 stappen ontwikkelen businesscase Michiel Molen

Michiel van der Molen beschrijft in zijn boek Waarom doen we dit eigenlijk?, De businesscase als succesfactor voor projecten een stappenplan voor het ontwikkelen van een businesscase:

  1. Definieer de opdracht: stel vast wat er precies moet gebeuren en welke randvoorwaarden van toepassing zijn.

  2. Breng belanghebbenden in kaart: zorg voor een overzicht van belanghebbenden (stakeholders) en hun betrokkenheid bij de businesscase. Stakeholdermanagement is vooral van belang met het oog op het ontwikkelen van draagvlak.

  3. Breng het strategische landschap in kaart: borg dat de businesscase 'in lijn is met' het strategische landschap (strategieën, beleidsplannen enz.).

  4. Benoem de noodzaak of reden tot verandering: inventariseer en beschrijf de noodzaak of reden van de belanghebbenden, deze is namelijk richtinggevend voor het project en vormt de kern van het mandaat van de opdrachtgever en moet aansluiten bij de strategische doelen van de organisatie. Voorkom de valkuil dat je (te) veel redenen benoemt, zodat onduidelijk wordt waar het om draait ('hoe meer woorden nodig zijn, hoe zwakker het verhaal').

  5. Verzamel feitenmateriaal: baseer de businesscase zoveel als mogelijk op feiten. Voer een nulmeting uit, zoek relevante ijkpunten (benchmarks) en onderzoek de feiten.

  6. Benoem beperkingen: breng in kaart binnen welke grenzen de opties moeten vallen.

  7. Ontwikkel opties: maak een shortlist van opties met korte beschrijvingen; betrek bij het ontwikkelen van opties, zowel vertegenwoordigers van 'gebruikers' als van 'leveranciers'.

  8. Analyseer de baten: breng voor elke optie de baten in kaart. Een financiële benadering van de baten, heeft als voordeel dat je projecten eenduidig vergelijkbaar maakt. Het risico van deze benadering schuilt in de 'schijnobjectivering' van de besluitvorming. "Een te ver doorgevoerde financiële benadering kan leiden tot een cynische en bureaucratische cultuur.". Een niet-financiële benadering heeft als risico een gebrek aan zakelijkheid en transparantie (lees: té veel ruimte voor politieke en persoonlijke voorkeuren).

  9. Analyseer de tijdschaal: onderzoek óf er - en zo ja, welke - deadlines van toepassing zijn.

  10. Analyseer de kosten: analyseer per optie de kosten.

  11. Analyseer de risico's: inventariseer per optie de belangrijkste risico's ("De grootste risico's zijn de risico's die je over het hoofd ziet.")

  12. Voer de investeringsanalyse uit: gebruik de bij de opdrachtgevende organisatie geldende methode voor investeringsanalyse (bijv. terugverdientijd, netto contante waarde, interne rentabiliteit).

  13. Formuleer een voorstel: bepaal - in nauw overleg met de belanghebbenden, rekening houdend met de wijze van besluitvorming - zo mogelijk een voorkeursoptie.

  14. Rond het businesscasedocument af: "Een businesscasedocument is enerzijds de onderbouwing van een investeringsvoorstel. Het moet daarom voldoen aan de eisen die de opdrachtgevende organisatie stelt aan investeringsvoorstellen en overtuigend zijn voor diegenen die ervoer moet beslissen. Anderzijds is het een hulpmiddel voor de opdrachtgever bij de besturing van het project. Het moet daarom aansluiten op de eisen en mate van professionaliteit van de opdrachtgever en de stuurgroep."

"Een businesscase kun je ook zien als een voorstel aan een organisatie om bepaalde stappen te ondernemen en daarvoor middelen beschikbaar te stellen. Het is een voorstel aan beslissers om een bepaalde beslissing te nemen. Het ontwikkelen van een sterke businesscase is dan ook in de eerste plaats het ontwikkelen van draagvlak. Een zorgvuldig proces met de juiste belanghebbenden is hierbij doorgaans belangrijker dan de vorm van het eindproduct."

Onderhoud de businesscase

"Zodra een businesscase is goedgekeurd, ben je er niet mee klaar: dan begint het pas. Vanaf dat moment is het de kern van het mandaat van de opdrachtgever en de basis voor de besturing van het project. (...) Pas het businesscasedocument wanneer nodig aan, zodat het ook in gewijzigde omstandigheden de basis voor besluitvorming kan zijn. Betrek ook bij aanpassing van de businesscase steeds de relevante belanghebbenden."

Mocht je écht aan de slag moeten met een businesscase. Op zijn website biedt Michiel van der Molen een handige, uitgebreide downloadbare checklist businesscaseontwikkeling.

Bron: Waarom doen we dit eigenlijk?, De businesscase als succesfactor voor projecten, Michiel van der Molen

Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:28  
Systeemdenken volgens Russel Ackoff (1)
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

citaat

Analythical thought doesn’t produce understanding, it produces knowledge. The product of analysis is the knowledge about how things work, not why they work the way they do. System thinking produces understanding.

Russel Ackoff

Laatst aangepast op zondag, 18 mei 2014 06:05  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A bad system will defeat a good person every time.

William Edwards Deming

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 99 gasten online
Artikelen

`waste  recognize shigeo shingo

Banner
Banner

bullet journal methode ryder carroll

De Bullet Journal Methode
Het verleden vastleggen, het heden organiseren, de toekomst plannen
Ryder Carroll

Bij Bol.com | Managementboek



 

Lean boekentips

Banner