• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home
Kwaliteitseisen (ISO 9126) en niet-functionele requirements

Iso 9126

De niet-functionele (software)requirements zijn de kwaliteitseisen waaraan een systeem moet voldoen. De ISO 9126 standaard (ISO, 2001) bevat een checklist met kwaliteitseigenschappen voor het opstellen van de niet-functionele requirements. De checklist omvat zes hoofdeigenschappen met daarbinnen subeigenschappen.

(1) Functionaliteit: hoe goed moet het systeem de gewenste ondersteuning leveren?

  • Juistheid
  • Geschiktheid
  • Naleving voorschriften
  • Beveiligbaarheid
  • Koppelbaarheid

(2) Betrouwbaarheid: in welke mate moet het systeem zonder verstoringen functioneren?

  • Bedrijfszekerheid
  • Foutbestendigheid
  • Herstelbaarheid

(3) Bruikbaarheid (usability): hoe eenvoudig moet het systeem te gebruiken zijn?

  • Begrijpelijkheid
  • Leerbaarheid
  • Gebruiksgemak
  • Aantrekkelijkheid

(4) Efficiency: hoe snel moet het systeem haar taken uitvoeren en hoeveel middelen mogen hierbij gebruikt worden?

  • Snelheid
  • Middelenbeslag

(5) Onderhoudbaarheid: hoe eenvoudig moet het zijn om het systeem aan te passen?

  • Wijzigbaarheid
  • Analyseerbaarheid
  • Stabiliteit
  • Testbaarheid

(6) Overdraagbaarheid (portabiliteit): in welke mate moet het systeem naar een andere omgeving overgezet kunnen worden?

  • Aanpasbaarheid
  • Installeerbaarheid
  • Gezamenlijkheid
  • Inpasbaarheid

Nicole de Swart geeft in onderstaande documenten (PDF formaat) voor alle kwaliteitseigenschappen een definitie (incl. voorbeelden en 'elicitatievragen' waarmee business analisten niet-functionele requirements concreet en tastbaar kunnen maken vor belanghebbenden):

Bij het opstellen van niet-functionele requirements is het van belang dat de business analist zoekt naar de belangrijkste kwaliteitseigenschappen. Volgens De Swart zijn in de praktijk vaak niet meer dan vijf tot acht kwaliteitseigenschappen echt belangrijk zijn voor een ICT-systeem en is het (dus) overbodig om voor alle kwaliteitseigenschappen niet-functionele requirements op te stellen: "Dat zou veel tijd kosten, weinig toegevoegde waarde opleveren en een saaie exercitie worden". De Swart stelt van elk systeem een bepaalde basiskwaliteit verwacht mag worden (bijv. het feit dat op schermen de responsetijd enkele seconden en niet enkele minuten mag zijn) en is het alleen nodig de 'bovengemiddeld zware en belangrijkste' niet-functionele requirements te specificeren.

Bron: Handboek Requirements (2010), Nicole de Swart en http://www.handboekrequirements.nl/non-functional-requirements/

Zie ook het artikel Softwareproductkwaliteit van Danny Greefhorst en Gert Florijn in Informatie.

 

Laatst aangepast op vrijdag, 29 december 2017 22:15  

Believe it can be done. When you believe something can be done, really believe, your mind will find the ways to do it. Believing a solution paves the way to solution.

Dr. David Schwartz (auteur van"The Magic of Thinking Big")

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 233 gasten online
Artikelen

work in process limit wip jim benson

Banner
Banner

4-hour chef timothy ferrris

The 4-Hour Chef
The Simple Path to Cooking Like a Pro, Learning Anything, and Living the Good Life
Timothy Ferriss

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner