module and plugin to add google adsense to joomla based websites
5x waarom volgens volgens Bergman, Van der Laan, Nieuwenhuijse & Blijsie
Gepubliceerd in Lean Six Sigma Afdrukken

vijf keer waarom five times why

kanoanalyse kanomodel kano klantbehoeften

Doel

Tot de mogelijke grondoorzaak van een probleem komen

Toelichting

Binnen Toyota (TPS) ingevoerde, effectieve interviewtechniek om tot de kern te komen. Vraag letterlijk meerdere keren "waarom?", totdat je bij de grondoorzaak bent.

Toelichting

Symptoombestrijding is als de fietsband plakken, zonder het glas op het pad op te ruimten... Echt goed doorvragen is, zeker bij onduidelijke problemen, wijzer dan speculatief meteen in oplossingen of 'schuldigen' te denken. Vijf keer (min of meer) doorvragen met "waarom?" helpt in het verbeteren om...

Aanpak

Synoniem en/of alternatief

In het Engels: 5 times "why?".

Duur

Kan in enkele minuten.

Bron: Lean Six Sigma - Samenzinnig verbeteren - De complete toolbox om aantoonbaar te verbeteren, Marcus Bergman, Tom van der Laan, Sanne Nieuwenhuijse, Jeroen Blijsie

Tags:
Laatst aangepast op zondag, 23 augustus 2020 18:37