• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Informatiemanagement Procesarchitectuur volgens GEMMA (3)
Procesarchitectuur volgens GEMMA (3)

procesarchitectuur bedrijfsproces werkproces processtap handeling

De GEMMA Procesarchitectuur ordent processen op grond van twee dimensies:

  1. Niveau: bedrijfsprocessen, werkprocessen, processtappen en handelingen. Deze gelden zowel voor primaire, sturende als ondersteunende processen.

  2. Aard van het proces: sturende, primaire en ondersteunende processen.

 

Niveau van het proces

De niveaus van processen corresponderen met de onderstaande definities. Het hoogste niveau geeft een overzicht van alle bedrijfsprocessen. Een niveau lager kijkt naar alle werkprocessen binnen één specifiek bedrijfsproces, enzovoort.

  1. Bedrijfsproces: geordende reeks werkprocessen die binnen één organisatie wordt uitgevoerd met als doel om een (combinatie van) dienst(en) te leveren aan een (interne, externe) klant, bijv. 'vergunningen'.

  2. Werkproces: geordende reeks van processtappen die binnen één organisatorische eenheid binnen een organisatie wordt uitgevoerd met als doel een specifieke bijdrage (prestatie) te leveren aan een dienst die uiteindelijke zal worden geleverd aan een (interne, externe) klant, bijv. 'intake'.

  3. Processtap: geordende reeks handelingen die ononderbroken wordt uitgevoerd door één mens of machine binnen één bedrijfsfunctie (eenheid van tijd, plaats en handelen), bijv. 'registreren zaak'.

  4. Handeling: Kleinst mogelijke eenheid van werk, uitgevoerd door één persoon of machine op één plek op één moment, bijv. 'vul hier het zaaknummer in'.


Aard van het proces

  1. Sturende processen: processen die zorgen voor het vormen van de strategie, en het programmeren en evalueren hiervan. Deze processen zijn door het voortbrengen van kaders en de doelen vooral gericht op het aansturen van de primaire processen van de organisatie.

  2. Primaire processen: processen die gericht zijn op het door de organisatie leveren van toegevoegde waarde aan haar omgeving. Het zijn processen waaraan een organisatie haar bestaansrecht ontleent. Deze lopen van klant (aanvraag) en/of samenleving (maatschappelijke behoefte) tot diezelfde klant (product) en/of samenleving (effect in de stad).

  3. Ondersteunende processen: processen die resultaten voortbrengen die onzichtbaar zijn voor de burger, maar essentiële ondersteuning leveren voor het effectief kunnen uitvoeren van de primaire processen, andere ondersteunende processen of de gehele organisatie.

Zie ook:

Bron: GEMMA Procesarchitectuur 2.0

 

 





Laatst aangepast op vrijdag, 28 augustus 2020 06:17  

Fear isn’t an excuse to come to a standstill. It’s the impetus to step up and strike.

Nisandeh Neta

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 98 gasten online
Artikelen

shigeo shingo best approach problems eliminate exist

Banner
Banner

flow kunst zakendoen bommerez.jpg 

Flow en de kunst van het zakendoen
Jan Bommerez, Kees van Zijtveld

Bij Managementboek.nl of Bol.com

Lean boekentips

Banner