• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Informatiemanagement Informatieprofessional 3.0 volgens Rik Maes
Informatieprofessional 3.0 volgens Rik Maes

rik maes informatiemanagement

In een column in informatie, stelt Rik Maes dat informatieprofessionals veel kunnen leren van ontwerpers:

rik maes informatiemanagement

De informatieprofessional 3.0 ontwerpt in essentie geen informatiesystemen, maar werksystemen; de bril die hij hierbij opzet is een informatiebril. Hij ‘in-form-eert’ in letterlijke zin de organisatie.

De designwereld heeft eenzelfde evolutie doorgemaakt: het designbedrijf IDEO bijvoorbeeld werpt zich meer en meer op als ontwerper  van interacties van mensen en dus van organisaties.

Onbegrijpelijk is het dan ook dat zowel in de literatuur als in de praktijk van de informatieprofessional zo weinig geleerd wordt van ontwerpers. Ik doe een eerste kleine poging om deze lacune in te vullen…
Terwijl wij proberen aan te leunen bij de wetenschap, hebben ontwerpers een ander uitgangspunt: in plaats  van de wetenschappelijke ‘waarom?’-vraag te stellen,  vertrekken zij van ‘waarom niet?’. Nieuwsgierigheid naar het onontdekte en het nog niet geprobeerde karakteriseert de basishouding van een ontwerper. ‘Als ik vooraf zou weten hoe het zal uitpakken, dan begon ik er niet aan,’  vertelde de ontwerper Friso Kramer mij.

Kan dit ook van de informatieprofessional anno nu worden gezegd? Voordat hij een project begint, is het opstellen van een ‘business case’ in onze wereld zowat heilig: het project moet zijn investering meer dan opbrengen. Ontwerpers daarentegen mikken op de ‘hot spot’ van door de mensen in de organisatie ‘begeerd’, in business-zin ‘haalbaar’ en technologisch ‘realiseerbaar’; belangrijk hierbij is dat de eerstgenoemde component de belangrijkste is en als eerste wordt getoetst.

Hoeveel tijd besteden wij aan het  verlangen van de mensen in de organisatie vooraleer een project te beginnen? Hoe vaak leveren wij een resultaat op dat ‘Geweldig!’ of ‘Dank dat je dit voor mij gerealiseerd hebt’ als reactie oproept?
Ook in zijn werkwijze kan de informatieprofessional leren  van ontwerpers. Voor deze laatsten zijn modellen geen  voorafbeelding van het eindresultaat (dat door stapsgewijze  ver?jning wordt gerealiseerd), maar inspiratiebronnen, ‘tools for thinking and feeling’. Niet in de laatste plaats zijn het instrumenten om met de opdrachtgever in gesprek te gaan. En wat deze laatste betreft: ‘De moeilijkste opdrachtgever is de beste, maar hij moet wel bekwaam en bevlogen zijn’ (dixit Friso Kramer).

Welke informatieprofessional tekent op voorhand voor een dergelijke opdrachtgever? Misschien wel de meest toepasselijke uitspraak van Friso Kramer vind ik deze: ‘Wat je ook ontwerpt, het mag nooit hinderen.’ Hoeveel systemen implementeren informatie-professionals die deze basiswijsheid met voeten treden?  Hoeveel mensen maken wij op een of andere wijze ongelukkig? Hoeveel ontwrichtende vragen durven wij onszelf te stellen? De opleidingen waar ik medeverantwoordelijk voor ben, zijn gebaseerd op design denken. Het meest typische in deze benadering is wellicht de nadruk op het directe contact met de mensen voor wie we het doen.

Als iemand een nieuw informatiesysteem  voor een verzorgingshuis moet ontwerpen, moet hij daar eerst maar eens een week als oudere en een week als verpleger leven. De kans op een informatiesysteem dat niemand hindert, is dan veel groter.

Bron: Informatieprofesional 3.0 - Leren van ontwerpers, Rik Maes, Column verschenen in Informatie (januari/februari 2014)


Laatst aangepast op donderdag, 22 mei 2014 21:02  

For every complex problem there is a simple solution that is wrong.

George Bernard Shaw

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 220 gasten online
Artikelen

hamer champy broken business processes

coachingsinstrumenten boek susan ass

Het Coachingsinstrumenten Boek
Voor en door topcoaches
Susan van Ass

Bij Bol.com | Managementboek



Banner

Lean boekentips

Banner