• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Taakanalyse volgens Martin Valcke
Taakanalyse volgens Martin Valcke

taakanalyse taak analyse

Martin Valcke beschrijft in zijn boek Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie een model van Romiszowski voor hoe je (cognitieve) taakanalyse kunt gebruiken bij het invullen van de verschillende componenten van het didactisch handelen:

didactisch handelen model

Taakanalyse als centrale activiteit bij 'instructional design'

...

Romiszowski (1984) ziet taakanalyse als de belangrijkste deelactiviteit in een state-of-the-art-ontwerpaanpak.

Taakanalyse vinden we bijna altijd terug in 'instructional design'-modellen die gebruikt worden in bedrijfsopleidingen en -trainingen. Men traint werknemers voor het uitvoeren van nieuwe of veranderende 'taken'. Romiszowski past een ontwerpaanpak toe die op vier niveaus aan de slag gaat. Op elk niveau stelt hij specifieke types taakanalyse voor die helpen om een beslissing te nemen over andere componenten van het didactisch handelen.

Niveau 1: Projectniveau
Het eerste niveau is het projectniveau, waarbij de focus ligt op het afbakenen van de einddoelen, het uittekenen van de algemene lijn van de te ontwerpen instructie en het in kaart brengen van beperkingen waarmee men rekening moet houden. Op dit niveau wordt dus bepaald wat uiteindelijk bereikt moet worden, met welke inhouden en waarmee men rekening moet houden.

Niveau 2: Curriculum- of cursusniveau
Zoeken naar concrete doelstellingen, naar de opbouw in de cursus of het curriculum en naar relevante leerinhouden.

Niveau 3: Lesplanniveau
Nadruk ligt op de 'instructional events'. de concrete instructiestrategieën die in elke fase van een les voorkomen.

Niveau 4: Leerstapniveau
Leidt tot een script voor de reeks concrete leer-en instructieactiviteiten die een lerende in handen krijgt.

(...)

Cognitieve taakanalyse helpt om zowel de expliciete als impliciete kennis in kaart te brengen die men gebruikt in een bepaalde situatie. De focus op de impliciete kennis is belangrijk want:

"Experts are unawore of how much unconscious knowledge they use when per-forming a task. For some, their actions and decisions rely on as much as 70% automatie. unconscious knowledge to complete the task (j. The purpose of a cognitive task analysis (CTA) is to capture this rich unconscious knowledge necessory for proficient tosk performance." (Clark, 2014)

Op basis van de cognitieve taakanalyse brengt men declaratieve kennis, procedurele kennis. beslissingsmomenten en de kritische standaarden of benchmarks bij de verwachte taakuitvoering.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Laatst aangepast op zondag, 07 februari 2021 10:13  

 

Customers never know what they want until they see what they get.

John F. Sowa

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 181 gasten online
Artikelen

local optimization leas global inefficiencies goldratt

Banner

no-nonsens coachen complex interventies anne jong

No-nonsense coachen als het complex wordt
Stoere interventies in lastige trajecten
Anne de Jong

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner