module and plugin to add google adsense to joomla based websites
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Lesdoel
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Lesdoel

Definitie

Inhoudelijk doel dat specificeert wát een leerkracht wil bereiken met zijn les. De doelen kunnen betrekking hebben op kennis, vaardigheden en attitude.

Alias: -

lesdoel leerdoel doel les leren

Lesdoelen

Lesdoelen zijn de inhoudelijke doelen die een leerkracht wil bereiken met zijn les. De doelen kunnen betrekking hebben op kennis, vaardigheden en attitude. Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend. Een leerkracht moet voordat de les begint, duidelijk hebben wat hij deze les wil bereiken. Aan het einde van de les moet hij evalueren of de doelen bereikt zijn. Op die manier werkt hij gericht aan de ontwikkeling van de kinderen en dat bevordert de kwaliteit van het onderwijs.

Bron: https://wij-leren.nl/lesdoelen.php

lesdoel leerdoel doel les leren

Het lesdoel

Het doel van de les kan uit één of meerdere leerdoelen bestaan. Het leerdoel richt de aandacht op datgene wat in de les geleerd moet worden. We zullen zien dat dit altijd een aanpak of werkwijze betreft om een oplossing voor een probleem te vinden. Het stellen van een leerdoel is een voorwaarde om feedback op maat te kunnen geven en om de prestaties van leerlingen te kunnen monitoren en beoordelen.

Bron: https://wij-leren.nl/vier-sleutels-effectieve-les-lesdoel-kortste-weg-een.php

lesdoel leerdoel doel les leren

LESDOEL

Wat wil ik ze leren?

Bron: http://www.directeinstructie.nl/lesdoel/


lesdoel leerdoel doel les leren

Leerdoelen versus lesdoelen

Als je een les ziet als een busreis, dan beschrijven de leerdoelen de eindbestemming en de lesdoelen de tussenliggende haltes. Een lesblok of module zonder concrete leerdoelen is als een busreis met een chauffeur die willekeurig links- en rechts afslaat.
Wil je dus doelgericht met werkvormen aan de slag gaan in je lessen, dan is het absoluut noodzakelijk dat je helder hebt wat het lesthema is en de bijbehorende lesdoelen zijn. De lesdoelen worden afgeleid uit de toetsing en het lesthema is een clustering van lesdoelen die bij elkaar horen. De toetsing bepaalt veelal of de student competent is.

Bron: https://www.instituutmentoris.nl/publicaties/succesvol-aan-de-slag-met-werkvormen-stap-1-leerdoelen-versus-lesdoelen/


lesdoel leerdoel doel les leren

Hoe ga je een lesdoelstelling formuleren?

De leerlingen kunnen
INHOUD – METHODIEK – (VOORWAARDEN) - MINIMUMPRESTATIE

De leerlingen kunnen …’ voor kennis- en vaardigheidsdoelen; ‘

De leerlingen zijn bereid om …’, ‘De leerlingen staan open voor …’, ‘De leerlingen streven naar …’

De twee laatste stappen zijn enkel bij sommige doelstellingen van toepassing.

Bron: http://lesdoelen.blogspot.com/2014/06/lesdoelen-formuleren.html

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 04 mei 2020 11:23