module and plugin to add google adsense to joomla based websites
Probleemdefinitie volgens Marc Baaij
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into Afdrukken

Consultancymethode

In zijn boek De consultancymethode, van probleem tot oplossing introduceert Marc Baaij het zgn. probleemdefinitieraamwerk dat vijf stappen beschrijft voor het definiëren van een probleem (de kans):

  1. Identificeer de uitgangspositie

  2. Identificeer de ontwikkeling: huidige en/of toekomstige ontwikkeling(en) die het huidige of toekomstige resultaat positief (kans) of negatief (probleem) beïnvloeden.

  3. Identificeer het doelresultaat

  4. Identificeer het feitelijke resultaat

  5. Formuleer de vraag ('resultaatskloof'): negatieve verschil tussen het feitelijke resultaat en het doelresultaat. Het probleem wordt gedefinieerd in termen van de resultaatskloof.

Op basis van de vijf stappen (componenten) van het raamwerk wordt een vraag geformuleerd die de probleemoplossing (of kansbenutting) stuurt. De vraag komt neer op het overbruggen van de resultaatskloof om het doelresultaat te bereiken. De vraag luidt: hoe moet je reageren (anticiperen) op ontwikkelingen om de resultaatskloof te overbruggen, en daarmee het doelresultaat te bereiken?

Bron: http://static.managementboek.nl/pdf/9789052618579.pdf

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 19 januari 2018 21:28